William Yorick till ”Mansion of Madness”

Alas, poor Yorick! I knew him, Horatio; a fellow of infinite jest, of most excellent fancy; he hath borne me on his back a thousand times; and now, how abhorred in my imagination it is! My gorge rises at it. Here hung those lips that I have kissed I know not how oft. Where be your gibes now? Your gambols? Your songs? Your flashes of merriment, that were wont to set the table on a roar?

Som vanligt inleds processen med att figuren grundmålas i svart.
Som vanligt inleds processen med att figuren grundmålas i svart.

Efter att ha slutfört Rita Young till ”Mansion of Madness (2nd edition), så var det dags att plocka fram nästa figur att färglägga och valet föll på dödgrävaren William Yorick. Till skillnad från den rätt intetsägande Rita, så verkar skulptören till denna figur ansträngt sig lite mer, och bjuder oss på en hyfsad figur med – för övriga figurer – gott om detaljer. Det som kanske först och främst fångar ens uppmärksamhet är att William håller i en dödskalle, i en pose som ser hämtad ut från William Shakespeares ikoniska pjäs ”Hamlet”. Vilket förstås inte är en slump, då vår dödgrävare delar efternamn med den hovnarr vars kvarlevor Hamlet låter gräva upp och över vilken han sedan håller teatervärldens kanske mest kända – och citerade – monolog över. Bara för att hamra in budskapet, så delar ju vår dödgrävare inte bara förnamn med pjäsens författare utan är också ett stort fan av engelsmannen och drömde en gång i tiden om att bli skådespelare.

William Yoricks karaktärskort
William Yoricks karaktärskort

Efter att ha kämpat länge, och endast fått någon ströroll som statist, så insåg William att scenlivet inte var för honom och han sadlade om till att bli dödgrävare. Ett yrke som nu ledde honom in i kunskapen om att det fanns saker mänskligheten inte var menat att känna till, när han började bli varse om lik, vilka försvann lika hastigt som de dykt upp på bårhuset. Williams försök att få ett svar på sina frågor från de ansvariga vid Miskatonic University, ledde ingenstans och snart upptäckte han dessutom att var förföljd.

William har fått lite färg och ser redan bättre ut.
William har fått lite färg och ser redan bättre ut.

Rent speltekniskt, så är det ingen av Williams grundegenskaper som sticker ut. Han är en hyfsat kompetent karaktär, vars specialförmåga dock kan anses vara av intresse, då den låter honom få en Clue (Ledtråd) varje gång ett monster besegras. Märk väl, han behöver inte besegra monster, det räcker med att någon annan utredare gör det, för att han ska få en Clue. En milt sagt intressant, och nyttig, specialförmåga.

Från en annan sida
Från en annan sida


Hur som helst, William är jämfört med flera andra figurer i grundlådan, en hyfsat detaljerad figur med lite smådetaljer som knappar till jackan och så vidare. Hans ovan nämnda pose, är även den godkänd, men ger ett litet stelt intryck (dock bättre än många andra figurer i lådan). Likt många andra figurer, så det minimalt med gjutskägg och det är förhållandevis enkelt att få bort (något jag glömde när det gällde Rita).

William har fått en liten uppfriskande wash.
William har fått en liten uppfriskande wash.

Som förebild för hur jag skulle måla William, så nyttjade jag mig av det lilla porträtt som återfinns på hans karaktärskort. Tyvärr så måste jag väl konstatera att hans pose på den bilden känns något mer dynamisk, än den figuren har. Hur som helst, så går den här figuren i brunt – vilket tyvärr är en färgkombination som tyvärr inte är helt ovanlig. Jag valde därför att mixa fram lite olika bruna tonarter så att byxor, jacka, väst och så vidare fick lite andra toner av brunt.

William har nu gått igenom en wash och lite highlighting, samt fått basen utrustad med en gravsten.
William har nu gått igenom en wash och lite highlighting, samt fått basen utrustad med en gravsten.

Fungerade helt ok, och likt tidigare, så blandade jag i lite brunt i hudfärgen för att få lite mörkare ton, så att det skulle bli enklare att ge William några highlights. Jag applicerades även lite av Vallejos Weathering Effects i form av Brown Thick Mud på Williams spade, och lade ett litet tunt lager av Buff för att få det att se ut som om spaden nyttjats i närtid. När så figuren var färdigmålad, efter att ha fått ett par washer och highlights, så satt jag och tittade på basen och undrade hur jag kunde piffa upp den. Med tanke på hans yrke, och det faktum att han står och håller i en döskalle, så tyckte jag det vore passande med en gravsten. Sagt och gjort, jag målade toppen på omröringspinne som jag målade i grått och drybrushade. Efter att ha kapat den, så stack jag ned den i Vallejos Dark Earth paste, och voilá, det blev riktigt bra. Efter att ha gett basen en liten drybrush följt av en wash, placerades lite gräs från Citadel och figuren är klar att nyttjas.
Måste säga att jag verkligen är nöjd med hur William blev när han fick lite färg på sig. Särskilt nöjd är jag med hur mycket bättre figuren blev med den lilla gravstenen, som skänker lite djup till såväl figuren som karaktären.

William är nu redo att bege sig in i Mansion of Madness.
William är nu redo att bege sig in i Mansion of Madness.

Tack för att du tog dig tid och på återseende.

Källa:
Yorrick

Lämna en kommentar